torsdag 22. september 2011

Fenalår :D

Jeg pleier å lage Fenalår.
Og med pleier mener jeg at jeg har laget minst et par stykker i året 
i et par-tre år ;)

Min gode tante har forespurt en oppskrift på dette, og det skal hun da jammen få :)

1.
Det første man gjør er å finne seg et (helst 2) egnet lammelår.
Jeg har prøvd både å lage Fenalår av hele, 
men også å skjære bort skanken og (nam) steke den i ovnen som den er.
Begge deler går fint, men jeg heller mot å fjerne skanken om det er mulig.
Da får man bedre utbytte av låret, og det er et mål i seg selv for meg :)

Skanken er den øverste, tynne delen av låret der den senen sitter.

2.
Så må man handle inn minst en klype salt.
Gjerne så mye som et par poser med havsalt til 2 lår.
Spørs litt på baljen man skal bruke.

3. 
Finn frem badebaljen til ungene/barnebarna og hell en god del salt i bunn.
Legg så ned det første låret og dekk det med mere salt.
Neste lår bør snus, sånn at de store delene ligger i hver sin ende.
Da utnytter man plassen og saltet bedre.
Dette dekkes også med salt.
Baljen bæres ned i den kjelleren absolutt alle nordmenn har, 
eller legges i det ekstra kjøleskapet som alle husmødre med respekt for seg selv har under trappa.

Og ungene, nei de trenger faktisk ikke bade den uken...

4.
Dette må nå snus og gnis litt hver dag i 3-5 dager avhengig av hvor salt man liker det.
Jeg opplever at det ikke er noe problem med kort innsalting hvis man har god tid.
Værre blir det hvis det kun er 3 mnd til jul, da bør det ligge hele uka ;)
Jeg liker tørrsalting best, og kun kort tid i balja.
Dette blir mer enn salt nok for oss!

5.
Nå må lårene få et halssmykke og henges opp.
Det beste resultatet har jeg hatt er i den skikkelig luftige vedboden vår, 
men før det har kjelleren gjort jobben.
Utfordringen hvis man ikke har nok lufting blir mugg.
Dette kan enkelt håndteres ved å vaske bort synlig mugg med edikk og at låret henges opp igjen.
Jeg prøvde siste gangen i kjelleren å tørke overflaten på lårene med en bordvifte på god avstand 
til det dannet seg en liten "hinne".
Ikke tørk lenger enn dette, for da vil ikke saltet "vandre" i kjøttet og spekeprosessen hindres.

6.
Nå er det bare å utolmodig VENTE, og VENTE, og VENTE.
Jeg pleier å sjekke lårene 3 ganger i uken ca den første tiden til de føles litt "harde" når
jeg klemmer på de, og etter det annenhver uke kanskje.

Etter ca 3 mnd kan det være ferdig, hvis låret er lite og hvis man har saltet litt hardt.
Jeg liker lårene godt speket og venter til de føles ganske så harde
at jeg nesten ikke kan klemme de inn. 
Nesten som umoden Advokado.... 


Når låret er ferdig legger man det i tett plast og oppbevarer det i fryseren til det skal spises.
Gjør man ikke dette 
vil det fortsette å speke 
og man risikerer et uspiselig, altfor salt Fenalår...

Og det vil man ikke, for Fenalår er så godt :)

Jeg gleder meg til Risengrynsgrøt med Fenalår hver sommer jeg!
Men hele sommeren putter jeg på bittesmå biter med fenalår på salaten, 
veldig godt til ruccola med pinjekjerner og parmesan..... Nam


3 kommentarer:

  1. Du verden!!! Det må jeg si :-)) Lager du sånt? Jeg vil også lage et sånt...hmmm må jammen prøve en dag :-) Det er jo kjempegodt!

    SvarSlett
  2. Vi har lært å lage kjempemiddag av fenalårknoken.
    Det kalles tørrkjøttlapskaus. Smakte det i sommer. Du skal få oppskriften å legge det ut som en følger etter fenalåret.
    God appetitt.

    SvarSlett